shadow

מה הקשר בין קורסים דיגיטליים לכתיבת ספרים?

לא הרבה אנשים יודעים (או זוכרים), אבל את הקורס הדיגיטלי הראשון שלי הוצאתי עוד בשנת 2009. קראו לו "תוכנית השיווק למאמנים". זו לא היתה הפעם הראשונה שניסיתי למכור מוצר דיגיטלי, אבל זו היתה הפעם הראשונה בעברית, והמוצר שקדם לכך היה ספרון דיגיטלי שנמכר ב-7$, כך שעבורי זו היתה קפיצה גדולה.

אותו קורס דיגיטלי שווק לרשימת תפוצה זעירה בת 300 כתובות. מראש תכננתי למכור רק עשרה מקומות – וכולם נמכרו תוך יום אחד (והכניסו לי 4,000 ₪). אילו ידעתי אז את מה שאני יודע היום, הייתי ממשיך ומוכר אותו עוד ועוד, וכנראה גם כותב ספר באותו נושא. אבל אז הייתי הרבה פחות משכיל בשיווק ובניית עסק ממה שאני היום.

אבל מה הקשר בין זה וכתיבת ספרים?

האמת – כמעט הכל.

ספר, הרצאה, סדנה או קורס, דיגיטלי או פיסי – כולם נופלים תחת אותה הקטגוריה הכללית "מוצרי ידע". עבור הקונה, כולם נותנים מענה לצורך שלו, או פתרון לבעיה שמציקה לו, בעזרת העברה של ידע, אשר יישומו בחיי הקונה (או בעסק שלו) יביאו לפתרון הרצוי. ההבדל ביניהם הוא הבדל של פורמט ושל היקף, אבל זהו אינו הבדל מהותי. יש דמיון רב בין תכנון ספר לתכנון קורס, בין כתיבת ספר להכנת חומרי הקורס, בין שיווק ספר לשיווק קורס.

יותר מכך, אני יודע על כמה וכמה ממשווקי האינטרנט הגדולים שהספרים שהוציאו הם בעצם תמצית של קורסים שמכרו לפני כן, ואני יודע לפחות על אחד מהם שעשה זאת בכיוון ההפוך – הפך את הספר שפרסם לקורס דיגיטלי.

נניח שאתם כותבים בלוג, ובמשך הזמן צברתם בו כמה עשרות פוסטים. אחד הדברים שאפשר לעשות הוא לאסוף 10-15 מהפוסטים המצליחים ביותר (אלו שהשיגו הכי הרבה תגובות ועניין מקהל הקוראים שלכם), ולארוז אותם לספר. אם הפוסטים ארוכים יחסית, כנראה שאפילו אין צורך להוסיף הרבה לטקסטים. אבל גם אם הפוסטים עצמם הם קצרים, לא קשה לקחת כל אחד מהם ולהרחיב באותו נושא: מוסיפים קצת הסברים ותיאוריה, מוסיפים קצת היסטוריה כללית של הנושא ואולי התנסויות אישיות שלכם או של אחרים, תאורי מקרה, סיפורי הצלחה וכו', והנה יש לכם מספיק חומר לספר.

מטבע הדברים, פוסטים מצליחים עוסקים בדברים שמעניינים אנשים. מה שמעניין אנשים הכי הרבה הם הפוסטים שמדברים עליהם ואליהם, בעיקר אלו שמסבירים להם איך לפתור בעיות שמציקות להם או לזכות ביתרון שהם מעוניינים בו. נניח שיש לכם בלוג בנושא תיירות ואתם כותבים על בעיות, קשיים ואתגרים שונים שאתם מתמודדים נוסעים בימינו. האם באמת אפשר להפוך דבר כזה לקורס?

ועוד איך! למעשה, אפשר לייצר סביבו כמה וכמה קורסים שונים, הכל לפי מוקדי העניין הספציפיים של הקהל.

פוסט, הרצאה, ספר, קורס – אותו בלון בדרגות ניפוח שונות

הפוסט על אריזה יעילה יכול להפוך למודול שלם שעוסק באריזת בגדים למסעות תרמילאים מצד אחד, ואריזת חליפות בטרולי לתפרנים שהוזמנו לחתונה של חבר טוב בלונדון מצד שני. הפוסט על דרכים להימנע מהשמנה בחופשות יכול להפוך לקורס שלם על דרכים לשמור על תזונה מאוזנת כאשר אין לך מטבח או יכולת לקנות ולשמור כמויות של מזון. פוסט על זהירות משודדים וכייסים יכול להיות מורחב לקורס שמלמד איך להיות עירני לסביבה וכללי התגוננות בסיסית, או מה לעשות  במקרה שהגנתם על עצמכם באופן יעיל מדי והתוקף הפוטנציאלי שלכם מדמם לרגלי השוטרים שהגיעו.

אין לכם מושג לגבי הדברים האלו? לא צריך! אתם לא צריכים להיות מומחים בדברים האלו. יש מספיק מומחים אחרים שישמחו לשתף אתכם פעולה, לתרום את חלקם לקורס לטובת מיתוג, פרסום או חלוקה ברווחים.

כשאני חושב על הדברים האלו, אני חושב על פוסט, ספר או קורס כעל שלבים שונים בניפוח של אותו הבלון. זו רק שאלה של המטרה שלכם, התועלות לקהל היעד, וכמה אתם רוצים להשקיע ולקבל בחזרה.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

דילוג לתוכן